23 Feb 2021, 14:48
Zgodnie z art. 29 ust 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym dalej (ustawa o zapasach), Prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych przeprowadza kontrolę u:
W przypadku kontroli zapasów interwencyjnych, Prezes RARS zawiadamia podmiot o zamiarze wszczęcia kontroli – art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców – dalej (ustawa Prawo przedsiębiorców).
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli zawiera (art. 48 ust 3 ustawy Prawo przedsiębiorców):
Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się m. in. w przypadku gdy przedsiębiorca nie ma adresu zamieszkania lub adresu siedziby lub doręczanie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione (art. 48 ust. 11 pkt 9 ustawy Prawo przedsiębiorców).
Czynności kontrolne wykonują pracownicy RARS po okazaniu legitymacji służbowej oraz po doręczeniu podmiotowi albo osobie przez niego upoważnionej, upoważnienia do przeprowadzenia kontroli działalności podmiotu (art. 29 ust 2 ustawy o zapasach).
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli działalności podmiotu zawiera (art. 29 ust 3 ustawy o zapasach):
Kontrolowany jest obowiązany do pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli, w szczególności w czasie swojej nieobecności (art. 50 ust 3 ustawy Prawo przedsiębiorców).
Przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli. (art. 57 ust 1 ustawy Prawo przedsiębiorców).
Książka kontroli zawiera wpisy dokonywane przez organ kontroli (art. 57 ust 2 ustawy Prawo przedsiębiorców).
W przypadku wszczęcia kontroli przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie okazać kontrolującemu książkę kontroli, prowadzoną w postaci (art. 57 ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców):
Pracownicy RARS w trakcie kontroli dokonują sprawdzenia (art. 29 ust 4 ustawy o zapasach), tj.:
1a) prawidłowości obliczenia wysokości opłaty zapasowej, o której mowa w art. 21b;
2a) spełnienia wymagań, określonych w art. 3 ust. 10-14;
oraz kontrolują spełnienie obowiązku (art. 23r ust 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne), tj.:
Pracownicy RARS przeprowadzają czynności kontrolne w podmiocie w granicach praw i obowiązków kontrolowanego i kontrolującego zgodnie z art. 29 ust 5 i 6 ustawy o zapasach oraz art. 50-58 ustawy Prawo przedsiębiorców.
Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać w odniesieniu do (art. 55 ust 1 ustawy Prawo przedsiębiorców):
Podmiot może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez Prezesa RARS czynności z naruszeniem przepisów art. 48, art. 49, art. 50 ust. 1 i 5, art. 51 ust. 1, art. 54 ust. 1, art. 55 ust. 1 i 2 oraz art. 58 ustawy Prawo przedsiębiorców. Tryb wniesienia sprzeciwu, zażalenia oraz skargi określony jest w art. 59 ustawy Prawo przedsiębiorców.
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół kontroli (art. 29 ust 7 – 8 ustawy o zapasach).
Podmiot ma prawo do złożenia zastrzeżeń do treści protokołu w terminie nie krótszym niż 7 dni od jego doręczenia (art. 29 ust 7 ustawy o zapasach).
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie prowadzonych czynności kontrolnych, Prezes RARS może wezwać podmiot do usunięcia uchybień określonych w protokole z kontroli, wskazując termin do usunięcia tych uchybień (art. 29 ust 9 ustawy o zapasach).
Za utrudnianie lub uniemożliwianie przeprowadzenia kontroli Prezes RARS wymierza karę pieniężną (art. 63 ust 1 pkt 18a w związku z ust 13a tego artykułu ustawy o zapasach).