Pszenica konsumpcyjna

19 Jul 2024, 16:02

Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych zwana dalej „Agencją”, prowadzi rozeznanie rynku (poprzedzające wysłanie zaproszeń do składania ofert) wśród Przedsiębiorców  – prowadzących działalność w skupie i przechowywaniu zbóż, dotyczące chęci współpracy z Agencją w zakresie sprzedaży pszenicy konsumpcyjnej oraz świadczenia kompleksowej usługi jej przechowywania, obejmującej magazynowanie oraz wymianę,  zwanej dalej „pszenicą” lub „zbożem”.

Przedmiot zamówienia

Sprzedaż

Sprzedaż na rzecz Agencji pszenicy konsumpcyjnej pochodzącej ze zbiorów 2024 o jakości zgodnej z obowiązującymi przepisami określającymi wymagania handlowe, bezpieczeństwa żywności i żywienia oraz wymaganiami Agencji;

Świadczenie kompleksowej usługi

Świadczenie kompleksowej usługi jej przechowania obejmującej magazynowanie oraz wymianę, na zasadach określonych w umowie oraz w ustawie z dnia 17 grudnia 2020 r. o rezerwach strategicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 294 z późn. zm.), w magazynie będącym w dyspozycji przechowawcy.

Wymiana

Wymiana polegać będzie na zastępowaniu, nie rzadziej niż co 3 lata, w miejscu przechowywania pszenicy, pszenicą spełniającą wymagania Agencji, pochodzącą z ostatniej kampanii żniwnej, w tej samej ilości, posiadającą wymagane cechy, tak aby stany ilościowe i jakościowe pszenicy pozostały nienaruszone. Wymiana powinna być prowadzona w taki sposób, aby na 2 miesiące przed terminem wygaśnięcia umowy zboże było nie starsze niż ze zbiorów z 2027 roku.

Przedsiębiorca za wykonaną kompleksową usługę przechowania pszenicy otrzymywać będzie od Agencji wynagrodzenie według zryczałtowanej stawki w zł/tonomiesiąc (bez VAT), obejmującej wszystkie czynności wynikające z umowy.

Jakość pszenicy konsumpcyjnej powinna być zgodna z obowiązującymi przepisami określającymi wymagania handlowe, bezpieczeństwa żywności oraz wymaganiami Agencji.

Parametry ogólne:

- białko w suchej masie – nie mniej niż 12,0 %;

- wilgotność ziarna – do 14,5 %;

- liczba opadania – nie mniej niż 220 s;

- gęstość ziarna w stanie zsypnym – nie mniej niż 76 kg/hl;

- zanieczyszczenia ogółem – max 6,0 %, w tym nieużyteczne max 2 %.

I. Wymagania dla Przedsiębiorców

Przedsiębiorca, który dokona na rzecz Agencji sprzedaży pszenicy konsumpcyjnej i świadczyć będzie usługę jej przechowywania, powinien zapewnić w szczególności:

  1. wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy sprzedaży i przechowania;
  2. sprzedaż pszenicy konsumpcyjnej zgodnej z wymaganiami Agencji, w terminie określonym przez Agencję;
  3. przechowywanie pszenicy w magazynie własnym lub w magazynie, do którego Przedsiębiorca posiada inny tytuł prawny, zlokalizowanym na terytorium Polski, przy zapewnieniu jego ochrony, zgodnie z wymaganiami, które zostaną określone w warunkach przetargu, spełniającym wymagania zgodnie z rozporządzeniem (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. U. L 139 z 30.4.2004);
  4. przechowywanie rezerwy pszenicy zgodnie z wymaganiami Agencji, obowiązującymi przepisami określającymi wymagania handlowe, bezpieczeństwa żywności i żywienia, w warunkach wykluczających możliwość pogorszenia jakości, w wydzielonym pomieszczeniu magazynowym lub wydzielonej części pomieszczenia magazynowego, w sposób umożliwiający swobodny dostęp do pszenicy, jej identyfikację i kontrolę;
  5. posiadanie sprawnej infrastruktury technicznej niezbędnej do przyjęcia, wydania i przechowywania ziarna pszenicy;
  6. wymianę ziarna pszenicy prowadzoną w ramach ogólnej gospodarki magazynowej Przedsiębiorcy;
  7. wymaganą jakość ziarna pszenicy przy przyjęciu, wydaniu oraz w całym okresie przechowywania, a także możliwość konserwowania ziarna;
  8. prowadzenie odrębnej dokumentacji obejmującej wszystkie operacje związane z wydaniem oraz wymianą przechowywanej rezerwy;
  9. oznakowanie pomieszczeń przechowalniczych, w których będzie przechowywana rezerwa strategiczna (pszenica) w sposób widoczny i czytelny, zgodnie z wymaganiami umownymi;
  10. przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych i Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE o ochronie danych osobowych (Dz. Urz. UE L 119 z 4.5.2016);
  11. posiadanie przez cały okres obowiązywania umowy w zakresie świadczenia usługi przechowania obejmującej wymianę zabezpieczeń należytego wykonania umowy, w tym gwarancji bankowej;
  12. ochronę magazynu, w którym przechowywana będzie pszenica, zgodnie z wymaganiami, które zostaną określone w warunkach przetargu;

Przedsiębiorca, z którym zostanie zawarta umowa sprzedaży i przechowania ponosić będzie odpowiedzialność za ilość, jakość oraz nienaruszalność stanów przechowywanej rezerwy. Pszenica stanowiąca rezerwę strategiczną pozostaje do wyłącznej dyspozycji Agencji.

II. Zasady prowadzenia postępowania

Wybór Przedsiębiorców, z którymi Agencja zawrze umowy w przedmiocie zamówienia nastąpi w drodze zamkniętego dwustopniowego przetargu.

I etap postępowania

Agencja wysyła zaproszenia do złożenia oferty wraz z warunkami przetargu do wszystkich Przedsiębiorców, którzy wyrazili chęć współpracy i przesłali zgłoszenie udziału w postępowaniu, z zastrzeżeniem, że nie zaprasza się Przedsiębiorców, którzy:

  • realizując zamówienie w zakresie rezerw wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu wydanym w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania lub wobec których Agencja prowadzi postępowanie sądowe lub egzekucyjne w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy mającej za przedmiot rezerwy;
  • według posiadanych przez Agencję informacji nie dają rękojmi należytego wykonania umowy ze względu na ich sytuację finansową lub inne okoliczności, w szczególności nie dają rękojmi zachowania wymagań w zakresie przechowywania pszenicy konsumpcyjnej będącej przedmiotem postępowania.

Warunkiem przystąpienia do przetargu będzie wniesienie wadium w wysokości określonej w warunkach przetargu oraz złożenie oferty w terminie i formie określonej w warunkach przetargu.

Powołany w Agencji Tandem Zakupowy dokona oceny, czy złożone oferty spełniają wymagania formalne określone w warunkach przetargu i nie podlegają odrzuceniu.

II etap postępowania

Do drugiego etapu postępowania dopuszcza się co najmniej pięciu Przedsiębiorców, którzy spełnili wymagania formalne określone w warunkach oraz przedstawili najkorzystniejsze ekonomicznie warunki oferty. Jeżeli liczba Przedsiębiorców, którzy spełniają wymagania określone w warunkach, jest mniejsza niż pięciu, Agencja zaprasza do drugiego etapu wszystkich Przedsiębiorców spełniających warunki.

Tandem Zakupowy z Przedsiębiorcami spełniającymi wymagania określone w warunkach przetargu, prowadzić będzie negocjacje cenowe w drodze bezpośrednich rozmów lub w formie pisemnej oraz dokona wyboru najkorzystniejszych ofert.

Negocjacje będą prowadzone w zakresie odpowiednio
  • ceny sprzedaży pszenicy konsumpcyjnej w złotych za tonę (bez podatku VAT)
  • zryczałtowanej stawki za usługę przechowania pszenicy konsumpcyjnej w złotych za tonomiesiąc (bez VAT), obejmującej jej magazynowanie i wymianę.

Tandem Zakupowy dokona wyboru najkorzystniejszych ofert, według kryteriów określonych w warunkach przetargu.

Z wybranymi w wyniku postępowania Przedsiębiorcami zostaną zawarte umowy. Okres świadczenia usługi przechowania pszenicy będzie wynosił 4 lata.

Warunkiem zawarcia umowy będzie wniesienie przez Przedsiębiorcę zabezpieczeń należytego wykonania umowy, w formie określonej w warunkach przetargu.

III. Informacje niejawne

Postępowanie prowadzone będzie z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.

W związku z powyższym, istnieje konieczność podjęcia z dostatecznym wyprzedzeniem działań przez zainteresowanych Przedsiębiorców, którzy nie posiadają ważnego poświadczenia bezpieczeństwa lub upoważnienia do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli co najmniej „zastrzeżone”.

Upoważnienia do przetwarzania informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” wydaje kierownik przedsiębiorcy, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o ochronie informacji niejawnych.

Dostęp do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” możliwy jest po uzyskaniu zaświadczenia o odbytym szkoleniu i posiadaniu upoważnienia lub poświadczenia bezpieczeństwa do dostępu do informacji niejawnych.

W celu uzyskania stosownych uprawnień przez osoby reprezentujące Przedsiębiorcę, biorące udział w postępowaniu, uczestniczące w czynnościach zmierzających do zawarcia umowy oraz w jej wykonaniu w zakresie związanym z dostępem do informacji niejawnych, o których mowa wyżej, mogą złożyć (z odpowiednim wyprzedzeniem) wniosek do Prezesa Agencji o przeprowadzenie szkolenia z zakresu przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych.

Szczegółowe informacje dotyczące szkolenia i wydania zaświadczenia o odbytym szkoleniu można uzyskać na stronie internetowej Biuletyn Informacji Publicznej Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych w zakładce  Informacje niejawne

Wniosek o przeprowadzenie szkolenia należy przesłać na adres poczty elektronicznej: szkolenia.oin@rars.gov.pl.

Zaproszenia do udziału w postępowaniu wysłane zostaną do Przedsiębiorców, którzy posiadają ważne poświadczenie bezpieczeństwa lub upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli co najmniej „zastrzeżone” oraz zaświadczenie o odbytym szkoleniu.

IV. Terminy i adres

Zainteresowani Przedsiębiorcy, powinni w terminie do 09 sierpnia 2024 r. złożyć w Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych ul. Stawki 2B, 00-193 Warszawa, lub na adres email: sek_brz@rars.gov.pl wypełnione zgłoszenie wg załączonego wzoru wraz z kopią ważnego poświadczenia bezpieczeństwa lub upoważnienia do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli co najmniej „zastrzeżone” oraz kopią zaświadczenia o odbytym szkoleniu.

Dodatkowe informacje o postępowaniu można uzyskać w:

Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych
00-193 Warszawa
ul. Stawki 2b
 tel. 22 36 09 349 lub 22 36 09 360 lub składając zapytanie w formie pisemnej na adres e-mail: sek_brz@rars.gov.pl

Ogólne warunki udziału w postępowaniach, znajdują się na stronie internetowej RARS www.rars.gov.pl w zakładce:  Nasze zadania » Rezerwy żywnościowe » Dla przedsiębiorcy » asady udzielania zamówień.

Zgłoszenie udziału w postępowaniu w wersji elektronicznej można pobrać ze strony internetowej https://bip.rars.gov.pl/ w zakładce Aktualności/ Ogłoszenia dotyczące rezerw żywnościowych.

Informacji zawartych w zgłoszeniu nie należy taktować jako oferty.

Załączniki w formacie PDF

Załącznik 1 - Zgłoszenie chęci udziału w postępowaniu (sprzedaż i przechowanie) (rozmiar 151.23 kB)

Załącznik 2 - Klauzula informacyjna RODO (rozmiar 102.33 kB)

Informacja o dokumencie Drukuj Na górę
Zamknij Wytworzył: Maciej Derdzikowski (19.07.2024)
Pierwsza publikacja: Olga Czarkowska (19.07.2024)
Ostatnia publikacja: Olga Czarkowska (19.07.2024)
Podmiot udostępniający informację: Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych